Hund

Hur man fixar problemet med långsam bearbetning av Vulkan Shaders i Steam på Linux

30 Januari 2025

Det är sällan om aldrig som jag har tid för att spela, men idag fick jag för mig att testa ett spel via Steam. När jag startade spelet möttes jag dock av dialogrutan “Processing Vulkan shaders (N%)”.

Jag väntade tålmodigt i en mindre evighet, men processen var väldigt långsamt. När jag kikade runt på webben efter en lösning, hittade jag ett inlägg på gemenskapen för Steam som, förklarade att jobbet bara använder en kärna som standard. Om man har en processor med flera kärnor—vilket garanterat alla har idag—kan man snabba upp processen avsevärt. För mig tar nu det hela bara några sekunder.

Genom att skapa filen ~/.var/app/com.valvesoftware.Steam/data/Steam/steam_dev.cfg med innehållet unShaderBackgroundProcessingThreads N. Där N motsvarar antalet trådar som din processor har. Om du är osäker på hur många kärnor du har, kan du se det med kommandot lscpu | grep "Thread(s) per core\|Core(s) per socket":

$ lscpu | grep "Core(s) per socket\|Thread(s) per core"
Thread(s) per core:                   2
Core(s) per socket:                   6

Sedan är det bara att multiplicera värdena med varandra. I mitt fall blir det 12 trådar. Och glöm inte bort att starta om Steam för att ändringarna ska börja gälla.

Meta

Kommentarer

Det finns inga kommentarer för det här inlägget. Använd e-postformuläret om du vill lämna en kommentar på det här inlägget. [Användarvillkor]