Avatar

Hund

Linux, textfiler & minimalism
1 April 2020

Tips på enkel nattgröt till frukostbordet

Häromveckan skrev jag om chiagröt, en enkel gröt som görs dagen innan, spar tid och som kan ätas direkt som den är utan att värmas. Jag brukar ofta äta den på resande fot eller till förmiddagsfikat på jobbet.

Ett annat populärt fenomen som jag varit helt ovetandes om är nattgröt, eller “overnight oats” som det populärt kallas på engelska. Även den här gången har jag min partner att tacka för det här tipset. Nattgröt finns i flera olika varianter, men den version jag gör är enkel och kräver bara två ingredienser för grundreceptet. Och även här finns det tid att spara, vilket alltid är extra värdefullt på morgonen.

tl;dr

Till nattgröten behövs bara en del havregryn och lika många delar mjölk (havremjölk i mitt fall). Till en portion använder jag 1 deciliter av vardera. Jag brukar även krydda med lite salt och kanel. Allt blandas och får sedan stå över natten. När jag tar fram det på morgonen brukar jag röra ner en klick rårörda lingon och lite mjölk. Sedan är det klart att ätas som det är.

Innan jag började med nattgröt brukade jag koka min havregrynsgröt varje morgon, men med nattgröten får jag 15 min extra sovmorgon eftersom att jag spar tid på att inte behöva tillreda den och att det dessutom går snabbare att äta den.

Etiketter: Mat | Frukost | Hälsa

Återkoppling

Min blogg saknar för tillfället ett kommentarssystem, om du vill lämna återkoppling, diskutera och/eller har några frågor går det bra att göra det via e-post, XMPP, IRC, Matrix och Mastodon.