Hund

SuperCycle - En bra cykeldatorapp till Android och Ios

19 Juli 2023

Om man inte vill, eller kanske inte har råd att köpa en cykeldator, finns det faktiskt bra appar till både Android och Ios, som förvandlar din telefon till en, mer eller mindre, fullfjädrad cykeldator.

Appen som jag har använt de senaste 300 milen på min cykel, och den app som det här inlägget handlar om, heter SuperCycle. Appen finns till både Android och Ios.

Två av mina hemskärmar med SyperCycle.

Även om SuperCycle är “freeware”, är appen integritetsvärnande, och dessutom helt befriad från både reklam och betalväggar. Utvecklaren själv kallar sin app för “donationware”, vilket innebär att man får tillgång till allt som appen har att erbjuda. Det finns alltså inget som är låst bakom en betalvägg. Och om man gillar appen, får man gärna avvara en peng till utvecklaren.

Med integritetsvärnande, menar jag att appen inte gör några samtal till tredje part[1], att man inte behöver något konto, och att man inte behöver uppge någon information eller uppgifter för att kunna använda appen.

  1. Med undantag för Google CrashLytics och Google Firebase Analytics. Källa: Exodus.

Grundläggande funktionalitet

Gränssnittet för SuperCycle, består av olika hemskärmar. På varje hemskärm, kan man visa olika datafält. Datafälten kan vara olika stora, men det går inte att välja helt fritt, utan man har istället en uppsättning färdiga upplägg att välja mellan.

Informationen som man kan visa, är ganska omfattande, men man är begränsad till vad utvecklaren har valt att implementera stöd för. Med exempelvis en cykeldator från Garmin, har man tillgång till en appbutik, med appar från tredjepartsutvecklare.

I SuperCycle finns det såklart stöd för det mest grundläggande, som aktuell hastighet, genomsnittlig hastighet, maxhastighet, aktuell distans, aktuell tid för aktivitet, aktiv tid, takt och genomsnittlig takt. Men det finns också stöd för att visa klockan, batteristatus, information om höjdmeter, vägmätare och att visa uppskattad kaloriförbränning, med mera.

I appen kan man—helt valfritt—ange sin ålder, kroppslängd, kroppsvikt och även vikt på sin cykel. Data, som jag får anta, är data som används för att räkna ut den uppskattade kaloriförbränningen när man cyklar.

Det finns också profiler att tillgå. Om du har flera cyklar, exempelvis en stationär cykel, kan du ha en egen profil för just den cykeln, där bland annat GPS-funktionaliteten är avstängd. Statistik och mål finns också att tillgå, men det är inget som jag har kollat närmare på. För statistik och mål använder jag andra tjänster.

Det finns stöd för navigation via karta, om än en grundläggande navigation, men fullt tillräcklig för att använda användbar. Navigationen fungerar genom att man importerar en färdig rutt i form av en GPX-fil. Det är möjligt att det finns stöd för andra filtyper, men jag har inte hittat någon information om det.

Det finnas även stöd för “turn-by-turn navigation” (‘sväng-för-sväng-navigering’ på svenska?), med både röst- och ljuduppmaningar. Jag har själv aldrig använt det, eftersom att kartan visar rutten och vart jag är på kartan, vilket är tillräckligt för mig. Om jag vill ha mer avancerad navigation använder jag oftast Organic Maps och OsmAnd~.

De kartor som stödjs, är Google Maps, OpenStreetMap, OpenTopoMap och CyclOSM. Dock är det bara Google Maps, som är någorlunda användbar, om man vill använda kartan i nattläget. De andra kartorna blir tyvärr näst intill obrukbar med nattläget.

Exakt samma karta, med och utan nattläget aktiverat.

Om man cyklar när det är mörkt ute, vill man inte ha en stor ljus skärm som bländar en, men man vill ju också ha en karta där man faktiskt kan urskilja någon form av information.

Bluetooth och tillbehör

SuperCycle har stöd för de flesta tillbehör som använder Bluetooth, vilket inkluderar prylar som olika kraft-, puls- och kadensmätare. Jag har exempelvis kopplat ihop min Garmin Speed Sensor 2 till SuperCycle.

Tredjepartstjänster

Det finns stöd för Strava och TrainingPeaks. Strava betyder “sträva” på svenska, och är en tjänst som påminner lite om sociala medier för friskusar. Man för helt enkelt statistik över sina aktiviteter, som kan vara allt från cykling och promenader till tennis.

Jag använder Strava, främst för att hålla koll på hur mycket jag cyklar, när jag cyklar och vart jag cyklar. Man får också tillgång till en “heatmap” (Jag vet inte vad det heter på svenska?), som visar vart jag och andra har varit. Vilket kan vara trevlig information att tillgå, för att hitta nya vägar och rutter att utforska.

En annan sak som jag gillar med Strava, är att tjänsten kan matcha liknande rutter med varandra, vilket innebär att jag kan enkelt kan jämföra statistik för exempelvis mina pendlingar till jobbet. Och om man har vänner på Strava, kan man hålla koll på varandra, sätta upp mål och tävla med varandra. Tyvärr har jag inga vänner som är vidare intresserad av cykling. :)

Det finns mycket mer att skriva om Strava, men det får bli ett eget inlägg i sådana fall. Gällande TrainingPeaks, har jag aldrig kollat närmare på den tjänsten. Men upplägget tycks vara ungefär lika, att man kan planera, logga och analysera sin träning där.

Att tänka på om man vill använda sin telefon som en cykeldator

Om man vill använda sin telefon som en cykeldator, behöver man ett sätt att fästa telefonen på styret. Visst. Man kan ju ha den i fickan, men det blir lite bökigt om man behöver ta fram och titta på den i tid och otid.

Jag personligen använder ett billigt fäste för 299 kr från Kjell & Company. Det är inte vidare snyggt, och det skramlar dessutom en del om man inte har telefonen monterad i den. Men hållaren är åtminstone robust, säker och billig.

Lånad bild från Kjell.com, på den telefonhållare som jag använder.

Jag har under mina +300 mil med fästet, både frivilligt och ofrivilligt, utsatt det för kraftiga stötar och smällar från både hopp och vurpor. Telefonen har alltid suttit säkert på styret, och vare sig hållaren eller telefonen, har någonsin tagit skada. Därmed inte sagt att det aldrig kan hända något med telefonen.

Om man däremot är okej med att betala lite extra för premiumhållare, finns det lite bättre alternativ. Bland annat SP Connect, erbjuder mer eller mindre ett helt ekosystem av tillbehör och olika alternativ för hur man vill montera sitt fäste. De har både universella och modellspecifika lösningar till både cykeln, bilen och annat.

Något annat som är viktigt att tänka på, innan man ger sig ut med telefonen på styret, är att ju mer man använder telefonen, desto mer slitage blir det på batteriet. Cyklar man dessutom på vintern, kommer batteriet att prestera märkbart sämre, på grund av hur batterier fungerar i kyla.

Vintern som var, hade jag min då fyra år gamla telefon. Batteriet på den, kunde försvinna på några timmar, om det var minusgrader ute.

Sedan behöver man tänka på att skydda telefonen mot vatten. Även om många telefoner idag är “vattentäta”, är det mig veterligen ingen tillverkare som tar något ansvar för eventuella skador som kan uppstå när telefonen utsätts för fukt.

Ett billigt sätt att skydda telefonen, är att man har med sig en liten plastpåse. Det brukar jag köra med. Det är allt annat än snyggt, men det är en billig och enkel lösning som fungerar. Annars finns det alltid vattentäta telefonhållare för cykel. SP Connect erbjuder universella fodral och modellspecifika skydd, som enligt mig, är lite mer praktiska och snyggare än många andra alternativ.

Tillägg

2023-07-20: @gustav@jkpg.rocks upplyste mig om att vibrationer kan skada den optiska bildstabiliseringen (OIS) som finns i vissa telefoner. Men att just SP Connect har en vibrationsdämpande modul, som enligt dem själva, reducerar upp till 60% av vibrationerna.

Meta

Kommentarer

Det finns inga kommentarer för det här inlägget. Använd e-postformuläret om du vill lämna en kommentar på det här inlägget. [Användarvillkor]